Naruszenie wizerunku spółki – wyroki sądy apelacyjne
Apelacje od wyroków w badanych w raporcie sprawach o naruszenie wizerunku spółki był składane w 60% badanych spraw. Jest to więc wynik niższy niż w przypadku innych orzeczeń dotyczących szczególnych wartości (np. wyroki sądów I instancji w sprawach o naruszenie godności osób były zaskarżone częściej, bo niemalże w 75% badanych przypadków, więcej o tym przeczytasz w artykule: Godność człowieka – jak orzekają sądy apelacyjne oraz Sąd Najwyższy?).
W 55% przypadków sądy odwoławcze zmieniały orzeczenia zapadłe przed sądami okręgowymi. Najczęściej jednak w wyniku apelacji dochodziło do obniżenia kwoty zadośćuczynienia lub zmiany treści oświadczenia opublikowanego w mediach jako przeprosiny. Dużo rzadziej sądy odwoławcze zmieniały wyrok co do zasady uznając, że nie doszło do naruszenia wizerunku spółki i oddalały żądanie rekompensaty.
Naruszenie wizerunku spółki – skarga do Sądu Najwyższego
W badanych sprawach objętych niniejszym raportem nie złożono skargi do Sądu Najwyższego opartej na naruszeniu wizerunku spółki. Przyczyną tego zjawiska mogą być trudne do spełnienia, a wymagane prawem warunki dotyczące skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego (tzw. przesłanki). O bardzo ciekawej sprawie w której do naruszenia dóbr osobistych doszło podczas przetargu możesz przeczytać w artykule: Szukaj skarga kasa Naruszenie dóbr osobistych skarga kasacyjna uwzględniona.
Obecnie nie ulega wątpliwości, że firmy mogą uzyskać stosowną rekompensatę pieniężną jak przeprosiny, zadośćuczynienie czy odszkodowanie za naruszenie wizerunku. Więcej o środkach prawnej rekompensaty zasądzanych przez sądy możesz przeczytać w artykule Naruszenie PR spółki – jak orzekają sądy?.